Elektrické paraglidingové políbení |
Napsal uživatel Ivo Bartoň |
Pondělí, 16 Září 2013 18:38 |
Jen málokdy v životě má člověk příležitost být u zrodu něčeho výjimečného. Záměrně nepíši nového, protože elektrický pohon ničím novým není, ale celkové konstrukční pojetí E-GLIDERU ho předurčuje k tomu, aby zaplnil jakousi trhlinu mezi motorovým a volným PG. Ano, řeč je o pomocném elektromotoru pro padákové kluzáky a je mi potěšením, že mohu popsat své první dojmy a zkušenosti. Když jsem si pro E-GLIDERA přijel, Lukáš se mě ptal, jestli se před koupí na něm nechci nejdříve proletět… Nebylo třeba. Už při prvním pohledu je patrné, že tohle musí fungovat! A také funguje! Nikdy jsem po klasické motorové krosně netoužil, ale představa dostat se nezávisle s paraglidem do vzduchu v rovinách mě velmi lákala a E-GLIDER více než splnil všechna má očekávání. Pryč jsou situace, kdy se v poledne nečekaně roztrhá deka, naskáčou kumulky a na nejbližší kopec je příliš daleko anebo prostě špatně fouká vítr … SestavenýE-GLIDER a jeho součásti. Vrtule je v poloze při bezmotorovém letu. To, co dělá toto zařízení naprosto jedinečným, je použitá koncepce vyztužené sedačky s vyklápěcím motorovým ložem. Konstrukce sedačky je zabalená do postroje a na padáku je zavěšená volně, takže odezvy v turbulenci jsou velmi blízké klasickým sedačkám pro volné létání. Starty na rovině jsou velmi snadné i za bezvětří, kdy je hned na počátku padák zatížený 32kg (sedačka+motor+baterky). Moment od vrtule je i při plném výkonu na přijatelné úrovni, takže se snadno eliminuje i v případě chybky po startu. Start probíhá ve vzpřímené poloze a po vzletu se sešlápne hrazda, která uvolní motorové lože do letové polohy. Motor tak vlastně zůstane ve stejné poloze, ale sedačka s pilotem se posune do ležící polohy. Toto přestavení motoru po vzletu úžasně zpříjemní let a na plný výkon lze stoupat přes 2m/s. Stále je však třeba pamatovat na případnou turbulenci, protože E-GLIDER je díky své koncepci primárně určený jako pomocný motor pro lety během dne do termiky. V případě termického poryvu je nutné okamžitě snížit výkon motoru a rázem letíme na klasickém paraglidu. Elektrolet sestavený a umístěný na pilotovi. Pultík s akumulátory je více než dobře patrný. Vrtule je v pohonné poloze.
Díky sklápěcí vrtuli a profilovanému tenkému koši není během bezmotorového letu patrné zvýšení odporu vzduchu. Používám stále jeden padák a při letu s E-GLIDEREM jsem na jeho horní hranici zatížení. Létání při různých hmotnostech je velmi poučné a zcela logicky tak v některých směrech pozoruji zpříjemnění letových vlastností padáku. Samozřejmě hmotnost motoru a 11 kg baterek v pultíku na hlavních karabinách se nevypaří, ale naše pilotáž se velmi rychle přizpůsobí. Baterky na karabinách visí tak dobře a vyváženě, že je také za chvíli přestaneme vnímat.
Zatím jsem ještě nelétal v Krkonoších, protože jít na Černou horu s motorem by byl hřích. Vyšší kopcovité terény (ale platí to všeobecně) jsou zrádné i v tom, že pilot startuje zespodu a nemá tak jasnou představu o proudění vzduchu ve vyšších vrstvách. Počáteční fáze startu...
Do této doby jsem nalétal přes 40 hodin, které jsou evidované na www.pg-leonardo.cz v sekci „PG Elektromotor“. E-GLIDER během těchto letů prošel malou inovací. Stačilo málo – nedotočení zatáčky na přistání, nohy nahoru a přistání na chránič. Deformační zóny jsou tedy vyzkoušeny a E-Glider dostal nový kabát – moc mu sluší. Trochu jsem se obával baterek v klíně, ale všechno bylo v naprosté pohodě, protože kontejner baterek visí na hlavních karabinách a není přímo na břiše. Při nepodařeném přistání jsem hmotu baterek vůbec nevnímal. ...a závěrečná. Na závěr je nutné dodat, že podle stávající legislativy je stále ještě nutné mít pro létání na tomto stroji licenci pilot MPK. Osobně si však myslím, že létání na E-GLIDERU je relativně jednoduché a pro pilota s licencí „B“ (Sportovní pilot) by krátké zaučení u výrobce stačilo. Neoznačené fotografie dodány autorem Označené fotografie zveřejněny s laskavým souhlasem Michala Eliáše.
|
Aktualizováno Sobota, 07 Únor 2015 11:46 |